maandag 14 mei 2012

Speldenkussens en kringloopzorgen

Zooo, ben een tijdje afwezig geweest tot mijn grote spijt. Wel veel gehaakt en deze speldenkussentjes zijn mijn nieuwste creaties. De bovenste heb ik gehaakt voor mijn mams. Het perfecte Moederdagcadeautje toch :)
En ideaal om restjes katoen op te maken. En als je daarna geen katoen meer hebt, heb je meteen een goed excuus om nieuwe kleurtjes te kopen ;)
Verder heb ik ook nog een 'hoesje' gehaakt voor om een oud krukje. Ook in regenboogkleurtjes.

De volgende keer laat ik mijn nieuwe letterbak zien, daar ben ik ook nog mee bezig geweest.

Dan kan ik nu over naar het volgende project. Ik wil, nee GA! mijn werkkamer opknappen, zodat ik daar fatsoenlijk kan werken. Er moet alleen nog veel voor gebeuren en ik ben nogal van het uitstellen, whahaha. De tafel moet nog wit geverfd worden en er moeten plankjes aan de muren komen. En dan? Dan is het af, klaar, helemaal naar mijn zin ^^ Alleen mijn haakwerk blijft in de woonkamer, want ik vind een mand met al die kleurtjes katoen zo gezellig staan. En het neemt amper ruimte in.



In tegenstelling tot alle andere meuk. Meuk inderdaad, ik ben nogal een verzamelaar. Afgelopen weekend ben ik naar een, voor mij nieuwe, kringloop geweest. Maar ik ben er onderhand huilend weggelopen. Zo duur was alles. En dan vind ik het niet meer leuk. Dan is voor mij de lol er echt af en schiet het begrip 'kringloop' zijn doel totaal voorbij. Maar met Hemelvaart hoop ik mijn slag te slaan. Ik weet al precies waar ik naar op zoek ben en ik zoek net zo lang tot ik alles gevonden heb wat ik in mijn hoofd heb zitten. Op de vrijmarkt met Koninginnedag dacht ik ook met waardevolle schatten thuis te komen, maar toen heb ik niks kunnen vinden wat naar mijn zin was. Het was het allemaal nét niet helaas. Maar eigenlijk voelde ik me heel zielig ;)en de énorme boodschappentas die ik uit voorzorg mee had genomen ook.

Maar goed, dan zal ik nu de werkbeschrijving voor het speldenkussen geven. Ook deze haaksels zijn heel snel en makkelijk te maken en een ideaal cadeautje. Ik gebruik heel veel kleurtjes door elkaar, maar je kan het ook in één kleur doen natuurlijk.
Ik heb met haaknaald nr. 3 gehaakt.

Je begint met een magic ring
- Toer 1 haak daar in 6 vaste, sluit met een halve vaste en trekt de ring aan
- Toer 2 haak in elke vaste 2 vaste ( = 12 vaste)
- Toer 3 *haak in de volgende vaste 1 vaste en de vaste daarna 2 vaste* (Herhaal wat tussen *en* staat tot je rond bent, = 18 vaste)
- Toer 4 *haak in de volgende 2 vaste 1 vaste en de vaste daarna 2 vaste* (Herhaal wat tussen *en* staat tot je rond bent, = 24 vaste)
- Toer 5 *haak in de volgende 3 vaste 1 vaste en de vaste daarna 2 vaste* (Herhaal wat tussen *en* staat tot je rond bent, = 30 vaste)
- Toer 6 *haak in de volgende 4 vaste 1 vaste en de vaste daarna 2 vaste* (Herhaal wat tussen *en* staat tot je rond bent, = 36 vaste)
- Toer 7 *haak in de volgende 5 vaste 1 vaste en de vaste daarna 2 vaste* (Herhaal wat tussen *en* staat tot je rond bent, = 42 vaste)
- Toer 8 *haak in de volgende 6 vaste 1 vaste en de vaste daarna 2 vaste* (Herhaal wat tussen *en* staat tot je rond bent, = 48 vaste)
- Toer 9 *haak in de volgende 7 vaste 1 vaste en de vaste daarna 2 vaste* (Herhaal wat tussen *en* staat tot je rond bent, = 54 vaste)
- Toer 10 *haak in de volgende 8 vaste 1 vaste en de vaste daarna 2 vaste* (Herhaal wat tussen *en* staat tot je rond bent, = 60 vaste)

En zo ga je verder met steeds een vaste meer tussen de 2 vaste tot de grootte die je hebben wilt. Alle draadjes netjes wegwerken en haak dit lapje twee keer. Haak het op elkaar (niet vergeten te vullen) en rijg een draad tussen alle punten en het midden. Afwerken met een mooi knoopje en klaar is je kussentje.

Mochten jullie nog vragen hebben of is het patroon onduidelijk, zeg het gewoon. Dan pas ik het, waar mogelijk, aan.

3 opmerkingen:

  1. Dank voor 't delen van patroontje, ik vind hem erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dank je voor het delen, ik heb hem ook meegenomen en ga hem zeker proberen voor mezelf....

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor de leuke reacties, ik lees ze allemaal met heel veel plezier!